“Postoji samo jedan doista ozbiljan filozofski problem – samoubistvo. Suditi o tome da li ima ili nema smisla živeti znači odgovoriti na osnovno pitanje filozofije.”
Alber Kami
Ovako je pisao Alber Kami u svom čuvenom “Mitu o Sizifu”, delu koje se bavi pitanjem egzistencije kroz prizmu apsurda – suštinskog sukoba između čovekove čežnje za smislom i univerzuma koji je indiferentan prema toj težnji.
Slično je pisao Dostojevski, pionir egzistencijalističkih romana, u svom delu “Braća Karamazovi”:
“Tajna čovekovog postojanja ne leži samo u tome da živi, već u tome zašto živi. Bez čvrstog uverenja u svrhu svog života, čovek nije voljan da živi i pre će se odlučiti na samoubistvo nego ostati u svetu.”
Samoubistvo je veoma važna tema u filozofiji, posebno u egzistencijalističkoj filozofiji, a takođe je i književni motiv koji se ne može zanemariti u mnogim književnim delima kako domaće, tako i strane literature.
Ovo pokazuje i čuvena rečenica Nabokova: “Čovek koji odluči da počini samoubistvo je bog.”
Tema otvara pitanja o slobodi, smislu, apsurdu, hrabrosti i pobuni.
Samoubistvo se zaista može posmatrati kao čin izazova i pobune protiv Boga. Dok Bog nije u stanju da oduzme sebi život, čovek koji se odluči na samoubistvo postiže ono što Bog ne može, što ujedno nosi i duboku filozofsku poruku o prirodi tog čina. Ali Kami stvari posmatra drugačije.
Kami postavlja pitanje: ako je život apsurdan i lišen inherentnog smisla, da li to znači da je samoubistvo opravdan odgovor?
Kami odbacuje samoubistvo kao odgovor. On ga vidi kao priznanje poraza pred apsurdom, čime se odričemo slobode i mogućnosti za dalje istraživanje sopstvene egzistencije.
Umesto toga, predlaže da se apsurd prihvati, da se život živi bez iluzija o dubljem, metafizičkom smislu, ali s potpunom svešću o apsurdu. U tom prihvatanju apsurda, čovek pronalazi istinsku slobodu.
Za Kamija, sloboda nije u bekstvu od apsurda kroz samoubistvo, već u suočavanju s njim i buntovničkom odlučnošću da se nastavi živeti uprkos besmislu.
Apsurd postaje izvor snage, jer sloboda proizlazi iz sposobnosti da se izabere život i aktivno delovanje, bez potrebe za transcendentnim i konačnim odgovorima. Kami slavi taj bunt protiv apsurda kao najveći izraz ljudske slobode – u trenutku kada čovek prepoznaje i prihvata apsurd, on postaje slobodan da kreira svoj sopstveni smisao unutar tog paradoksa.
“Iz apsurda izvlačim tri zaključka: svoj revolt, svoju slobodu i svoju strast. Samom igrom svesti pretvaram u životno pravilo ono što je bilo poziv na smrt – i odbacujem samoubistvo.”
A. Kami
Poseti naš Instagram: @filocentar